1988. Acela era anul în care Joe Saward începea să se ocupe de Formula 1 pentru cei de la Autosport. Alături de el era un alt jurnalist legendar, Nigel Roebuck.
În cei 36 de ani de meserie, Joe nu a pierdut nici o cursă. “Cred că e un record mondial”, îmi spune. Cel mai probabil. După ce a lucrat pentru Autosport, s-a mutat, în 1993, la revista F1 News. Gândiți-vă la un nume din “Marele Circ”, oricare, din ultimii 36 de ani, iar Joe Saward i-a luat interviu. Bernie Ecclestone, Senna, Schumacher, Hamilton, Toto Wolff, Eddie Jordan, Alonso.
Astăzi a venit rândul său să fie cel intervievat, după ce a acceptat, cu amabilitate, să răspundă întrebărilor jurnalistului iAMsport.ro, Cristian Munteanu.
Joe Saward: “Pe Newey l-a deranjat problema cu Horner”
Bună ziua și mulțumim pentru oportunitate, domnule Saward! În primul rând să lămurim acest cartof fierbinte care se tot plimbă prin Formula 1. Va pleca Adrian Newey de la Red Bull?
Da, pare că Newey va părăsi echipa austriacă. Deocamdată nu avem nimic solid care să ateste asta, dar toate lucrurile par că acolo duc.
Sunt mai multe opțiuni pentru el, inclusiv retragerea, dar asta nu prea cred. Ferrari, Mercedes și Aston Martin trag de el, dar italienii au cea mai bună șansă. Newey a declarat de mai multă vreme că ar vrea să lucreze cu Lewis Hamilton, iar acesta va merge la scuderia de la Maranello în 2025.
Credeți că Newey este doar supărat pe modul în care Red Bull a gestionat problema lui Christian Horner (n.r. – director echipei) sau sunt și alte dedesubturi pentru acest “divorț”?
Cred că unul dintre motive este faptul că, în 2022, echipa a dezvoltat monopostul fără prea mult ajutor de la Adrian. El este din ce în ce mai mult împins către designul mașinilor de stradă și astfel are mai puțin timp pentru dezvoltarea monopostului de Formula 1.
Apoi, bineînțeles, este vorba de și faptul că l-a deranjat personal problema avută de Horner cu acea femeie din cadrul echipei. Iar Red Bull a ales că treacă totul sub tăcere.
- La începutul lunii februarie au apărut informații potrivit cărora o angajată a Red Bull a declarat că Horner a avut un “comportament inadecvat” față de ea. Red Bull a desfășurat o anchetă internă și l-a exonerat oficial pe Horner la 28 februarie, dar doar o zi mai târziu, un doar de mesaje și fotografii cu tentă sexuală, care ar fi fost trimise între Horner și acuzatoarea sa, a fost trimis, anonim, unor oficiali importanți din F1
Dar nu e echipa austriacă de înțeles pentru că vrea să-și păstreze aceeași formulă câștigătoare?
Ba da, are sens să nu schimbi nimic din ce merge. Mai ales când ești pe care să iei al patrulea titlu mondial al piloților.
Chalerm Yoovidhya, cel care deține 51% din acțiunile echipei, a încercat să păstreze problema sub control, ca aceasta să nu afecteze prea mult performanțele de pe pistă. Red Bull a limitat daunele de imagine.
Știu că a avut loc o scurgere de informații din dosarul “Horner”. Multe dintre paginile acestuia au ajuns la jurnaliști de prestigiu, ca dvs. A întrecut cu adevărat măsura managerul Red Bull?
Nu pot să-ți răspund pentru că e imposibil să tratezi ce a ajuns în posesia noastră ca pe o dovadă irefutabilă. Este oricum incomplet și poate fi fals.
Eu am ignorat, în mare măsură, ce am citit acolo pentru că nu pot avea încredere în ce mi-a parvenit. Nici nu știu de la cine e.
A părut, cel puțin la începutul conflictului, că Jos Verstappen (n.r. – tatăl lui Max) și Adrian Newey sunt împotriva lui Christian Horner. Sunt oricare dintre acești oameni mai importanți decât echipa?
Nu știu dacă Jos și Adrian au fost aliați. Poate au avut același interes, dar conjunctural. Newey a fost mai degrabă aproape de Mark (n.r. – Mateschitz, fiul fondatorului Dietrich Mateschitz) și de ce gândeau cei din birourile Red Bull din Salzburg.
Cred că echipa, atâta vreme cât structura este bine așezată, este cea mai importantă. Poate chiar și dacă va pleca Max Verstappen.
Joe Saward: “Senna a fost impresionant”
Formula 1 face, după mai mulți ani, bani serioși. Liberty Media (n.r. – compania americană ce deține F1) putea gestiona un scandal sexual care să explodeze în presă?
Ar fi fost greu, pentru că lovitura de imagine ar fi fost importantă. Dar banii sunt bani, indiferent cum îi câștigi. Nu m-ar fi mirat ca audiențele să fi crescut. Deocamdată nu prea se întâmplă nimic spectaculos pe pistă, mai ales în zona primului loc.
Pe de altă parte, nu există nicio dovadă, cel puțin ajunsă în presă, care să ateste un scandal sexual.
Lewis Hamilton spunea într-un interviu, nu cum mult timp în urmă, despre Newey la Ferrari, că: “mutarea mea dovedește că totul este posibil”. Ar putea Ferrari să-I spună mai multe multiplului campion mondial?
Da, cred că Lewis este la zi cu toate informațiile despre echipa Ferrari de anul viitor. Oameni noi, design al monopostului, îmbunătățiri.
În plus, el se cunoaște de ceva timp cu Frederic Vassur (n.r. – directorul celor de la Ferrari). Așa că nu ar fi deloc exclus ca Hamilton să știe deja dacă Newey ajunge sau nu la Maranello.
Din 1988 ați fost implicat în lumea Formulei 1. De 36 de ani mergeți la fiecare Grand Prix. Sute de curse, sute de piloți. Care cursă extraordinară a unui pilot v-a rămas și astăzi extrem de puternic întipărită în memorie?
Nu m-am gândit niciodată la asta. Da, am văzut câteva curse extraordinare, și bune, și rele. Un pilot care să facă un Mare Premiu care să mă impresioneze… Cred că o să merg pe mâna lui Ayrton Senna, mai ales că se fac mâine 30 de ani de la moartea lui. În 1993 a făcut câteva curse care mi s-au părut extraordinare.
Este corect să comparăm între ei diferiți mari piloți ai diferitelor ere din Formula 1? Putem stabili dacă Senna a fost mai mare decât Michael Schumacher sau Hamilton?
Eu nu cred că se poate. E o pierdere de energie. Lucrurile au fost diferite, mașini, motoare, tehnologie, așa că diferite talente au fost necesare în diferite ere. Dar epocile au avut vârfuri, e adevărat, piloți care au excelat.
Senna, însă, a fost cel mai impresionant dintre toți. Era rapid, cinstit, inteligent și inspirațional.
Ultima întrebare este a unui fan nostalgic, nu neapărat a unui jurnalist. Mă uit la Formula 1 din 1991, atunci când 5,6 piloți puteau câștiga cursele. Se vor mai întoarce vreodată acele vremuri?
Întotdeauna am crezut că urmează ceea ce e mai bun. Am zis de câteva ori că nimic mai tare nu se poate întâmpla, iar în sezoanele următoare am fost contrazis. Așa că am încredere.
Sunt sigur că în viitor vom vedea o situație similară precum în anii amintiți de tine, pentru că performanțele echipelor se vor echilibra, așa cum este și normal să se întâmple.
Intră acum pe canalul iAM Sport de WhatsApp și afli instant toate știrile care contează!
Urmărește iAMsport.ro și pe Google News, Facebook sau YouTube. Zi de zi ai conținut de ultimă oră din lumea sportului.
De Neratat
-
Alte Sporturi
/ 2 ore în urmăIstvan Kovacs a “iertat-o” pe Inter de un penalty, dar nici măcar italienii n-au fost de acord: “Așa se ruinează fotbalul!”
Europa League: FCSB – Midtjylland, joi, 19:45, DGS 1 Europa League: Manchester United –...
De admin -
Alte Sporturi
/ 2 ore în urmăSteaua Roșie a luat 5 goluri de la Barcelona, dar tot a râs de Real Madrid! Clipul viral postat pe internet
Europa League: FCSB – Midtjylland, joi, 19:45, DGS 1 Europa League: Manchester United –...
De admin -
Alte Sporturi
/ 2 ore în urmă”A vrut să arate că e mai mare decât este!”. În iarnă, OUT de la FCSB
Europa League: FCSB – Midtjylland, joi, 19:45, DGS 1 Europa League: Manchester United –...
De admin -
Alte Sporturi
/ 2 ore în urmăFaza care a înfuriat milioane de fani în Ligă, explicată live. Când NU este penalty dacă un fotbalist pune mâna pe minge intenționat
Europa League: FCSB – Midtjylland, joi, 19:45, DGS 1 Europa League: Manchester United –...
De admin
You must be logged in to post a comment Login